Pon - Pt 6:30 – 13:00 / 16:00 – 21:30 Sob: 12:00 – 13:00 / Nie: 13:00 – 14:00   

Czym jest Fitness?

Czym jest Fitness?

Definiowanie Fitness (ang. “sprawność”) było wyzwaniem dla branży od jej powstania. Żadna z agencji certyfikujących nie potrafiła opracować jasnej definicji.

Dopiero Greg Glassman w 2002 r. odniósł się do Fitness jako: „zwiększonej zdolności do pracy, w szerokim spektrum przedziałów czasu (…)”.

Fitness, czyli zdolność do wykonywania wszelkiego rodzaju wysiłku fizycznego w określonym czasie, od kilku sekund ciężkiego lub eksplozywnego wysiłku, do długotrwałej aktywności przez wiele godzin.

Wymaga siły, szybkości, koordynacji, gibkości, celności, mocy, równowagi, zręczności i wytrzymałości .

Zdolność do pracy we wszystkich trzech szlakach metabolicznych (wysiłek tlenowy, beztlenowy, mieszany), dążąca do odnowy biologicznej (poprawy wzorców, zakresu ruchu w stawach; eliminowania kontuzji, bólu).

Wydajność treningu fitness składa się z dwóch elementów: pracy i czasu (efektywna praca mierzona realizacją konkretnych zadań). Ale sprawność to nie tylko praca! Zwiększona kondycja oznacza zdolność zarówno do wykonania większej ilości powtórzeń w krótszym czasie, jak i do utrzymania wysokiej intensywności przez dłuższy czas.

W  sztandarowym treningu Cross – „Fran” zadanie polega na tym, aby jak najszybciej ukończyć trzy rundy  thrusters (przysiad z wyrzutem sztangi nad głowę) i podciągnięć na drążku. W miarę upływu czasu, wykonując to zadanie, tracisz szybkość wykonywania powtórzeń. Twoja efektywność w tym zadaniu to jak najkrótszy czas jego ukończenia.

W rzeczywistym scenariuszu, np. podczas przenoszenia worków z piaskiem na wał podczas powodzi – efektywność to przeniesienie tej samej liczby worków z piaskiem w krótszym czasie. Sprawność fizyczna (Fitness) w tych przypadkach jest po prostu zdolnością szybszego ukończenia zadania (przeniesienia worków z piaskiem czy ukończenia trzech rund “Fran”).

W tym aspekcie trening Cross, poprzez różnorodność ćwiczeń bazujących na ruchach funkcjonalnych*, łączonych w różne wariacje treningowe**, o relatywnie dużej intensywności***, jest doskonałą formą poprawy Twojego Fitness – sprawności fizycznej.

 

* – np. podnoszenie, przysiad, unoszenie ramion nad głowę, bieg
** – długie/krótkie, szybkie/wolne ruchy

*** – dostosowanej do poziomu zaawansowania, wieku i kondycji uczestnika zajęć

Dodaj komentarz